Så används interna röster för att undergräva förtroende

25.08.2025

Jag vill understryka: jag har inga belägg för att aktuella exempel på myndighetsföreträdare som öppet kritiserar sin ledning är påverkade av främmande makt.

Men, det är viktigt att känna till en metod som ofta används i informationspåverkan – och vara vaksam när mönstret dyker upp.

Ett sannolikt tillvägagångssätt är att:

- En viktig företrädare uttrycker offentlig kritik mot ledningens kompetens.

- I samband med det får de möjlighet att lyfta sina egna hjärtefrågor.

- Till sist pekar de ut just kommunikatörer inom myndigheten som en yrkesroll som tar för mycket plats.

Det som vid första anblicken kan se ut som en intern debatt kan i själva verket få konsekvenser långt bortom organisationen.

När en insider uttalar sig negativt förstärks misstro både internt och externt. Förtroendet för hela myndigheten undermineras med potentiellt enorma konsekvenser vid framtida kriser.

Ett återkommande tema är att kommunikatörer ofta blir måltavlan för kritik. Varför?

- De ses som symboler för "onödig byråkrati" och "slöseri".

- Deras uppdrag – att skapa öppenhet, tillgänglighet och dialog, står i kontrast till det auktoritära idealet om enkelriktad information och hård kontroll.

- Genom att ifrågasätta kommunikatörers roll blir det lättare att bana väg för en mer toppstyrd kultur och samtidigt försvaga myndigheternas förmåga att nå ut med korrekt information.

Det här gör metoden så effektiv:

- Den interna rösten uppfattas som äkta och trovärdig.

- Splittring skapas inom organisationen.

- Tilltron till hela myndigheten eroderar.

- Samhällets motståndskraft försvagas.

Alla vi som arbetar med eller nära samhällsviktiga funktioner måste förstå att informationspåverkan inte alltid handlar om rena lögner eller falska nyheter.
Den kan lika gärna bygga på att förstärka verkliga frustrationer och låta en legitim röst bära ett budskap som i längden gynnar en angripares syften.

Den som är ansiktet utåt behöver inte själv förstå att det finns andra krafter som har intresse i att de uttalar sig.

Transparens och stark intern kultur är de bästa skydden. Och vaksamhet och kunskap om metoder för Informationspåverkan är nyckeln för att stå emot.