Just nu pågår ett historiskt viktigt NATO-möte i Haag. Viktigt, inte bara för vad som beslutas – utan för vad som sägs, visas och 𝘭𝘢̈𝘤𝘬𝘴.

Ett sms från Natos generalsekreterare till USA:s president – fyllt med beundrande ordval som liknar presidentens eget sätt att tala – sprids snabbt till världens medier. Det är ingen slump. Det är 𝘢𝘷𝘴𝘦𝘵𝘵 att läcka. Effekten? En tydlig signal till alla medlemsländer: lojalitet med USA är inte längre en förhandling, det är en förväntan.
Vid en gemensam pressträff med Natos generalsekreterare Mark Rutte väljer USA:s president Trump att abrupt ta ordet. I samma andetag som han förkunnar styrka och enighet inom alliansen, passar han på att attackera amerikanska medier och anklagar dem – igen – för fake news. Inte heller det är ett sammanträffande.
𝗗𝗲𝘁𝘁𝗮 𝗮̈𝗿 𝘀𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲𝗴𝗶𝘀𝗸 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀𝗽𝗮̊𝘃𝗲𝗿𝗸𝗮𝗻. 𝗜 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗸𝗲𝗻. 𝗜 𝗿𝗲𝗮𝗹𝘁𝗶𝗱.
Varje sms, varje bild, varje pressmeddelande, varje ansiktsuttryck, kroppshållning och ordval bär ett budskap. Det är inte bara politik – det är koreografi.
Och vi vet det. Alla vet det.
Det här mötet kommer att bli ett av dem som våra barnbarn läser om i historieböckerna när de ska förstå sin samtid – vår nutid. Hur vägen till polarisering eller sammanhållning såg ut. Hur allianser byggdes eller splittrades. Hur ord – ibland mer än vapen – avgjorde riktningen för hela samhällen.
Därför är det viktigare än någonsin att förstå hur informationspåverkan fungerar.
Och att inte bara titta på 𝘷𝘢𝘥 som sägs – utan 𝘷𝘢𝘳𝘧𝘰̈𝘳, 𝘩𝘶𝘳 och 𝘯𝘢̈𝘳.
Foto: SvD